fredag 24. september 2010

Plomme og eplemos

1 kg epler (renses og skjær i båter)
100 g rosiner
200 g sviske (hakkes i biter)
150 g aprikos (hakkes i biter)
1 ts nymalt kardemomme
10 cm kanelstang
kok alt i 15 min.
---
1,5 kg plommer (rensa og delt i båter) tilsettes, kok videre i 10 min.
---
1 ss vaniljesukker
500 g sukker
1 sitron, saften av tilsettes og kok så videre i 5 min.
---
1,5 pakke syltepulver siktes over og røres godt inn. kok så i 1 min.
---
Avkjøl og mos med stavmikser, jeg har frosset mosen ned for da holder det seg mye bedre til jul

4 kommentarer:

Blomsterguri sa...

Så kjekt med oppskrift! Den gikk rett til en venninne som ville vite hva hun skulle bruke plommene til :-) Ha en knallgod helg!

Petrinetrollmor sa...

Hei ! Takker for oppskrift. Eg har sakna slik plommer i år. Eg likar veldig godt plommer, dei går rett i munnen med meg.

Vart tipsa om ei artig dansk side om gjenbruk. http://genbrugblirguld.blogspot.com/

Ønsker deg ei fin helg!

Vigdis i Romerikshaven sa...

mmm, får vann i munnen, takk!

Bestemor Drillo sa...

Tusen takk for oppskrifta! Den må prøves;) Klem!