mandag 29. august 2011

Nypesyltetøy

500 g nyper
2,5 dl vann
1 sitron
1 ss honning
2 dl sukker
0g 1/3 pakke
Certo syltepulver
 
Nypene vaskes, renses for frø, vaskes igjen Så koker jeg de møre i vann ca 15 min. Press 1 sitron og tilsett og 1 ss honning og kok videre i 5 min. Bland sukker og Certo, rør blandingen godt inn i bærmassen og kok opp. Syltetøyet fylles når det er varmt, på varme glass med skrulokk, det gir best holdbarhet. Jeg kan fryse syltetøyet også.

Hvordan jeg renser nypene:
Jeg skjærer av stilk og tupp, tar en skarp kniv og deler nypa. Deretter tar jeg ei lita teskje og skraper ut stein og rusket(lusa),
Så skyller jeg nypa, skallet beholder jeg på.
Dette litt av en jobb, jeg rensa noen få bær selv (for jeg var så heldig at min kjære tok rensejobben) brukte jeg engangshansker - jeg synes det hjalp mot stikkingen i fingrene, min mann synes jeg er litt for sart som ikke tåler å kjenne på frøa/lusa☺

9 kommentarer:

Mariann sa...

Nypesyltetøyet ditt er nok både velsmakende og sunt. Jeg både sylter og safter, men nypesyltetøy blir det nok aldri her. Så langt strekker ikke min tålmodighet seg, da tenker jeg på rensingen. Jeg bøyer meg i beundring!

Anne (Moseplassen) sa...

Det så kjempegodt ut :)
Hva slags nyper bruker du? Vanlige rugosanyper, eller villnyper, eller? Må da være en stor jobb å rense og fikse, men hjemmelaget unikt syltetøy er jo flott da.

Kari K. sa...

Fristende, og jeg tar gjerne rensetips. Skal skallet av. Som du forstår er dette noe jeg ikke har greie på. Men her er nyper nok.

ASSA sa...

Mariann
Vet du rensingen var det min kjære som tok seg av ;))) da var det veldig enkelt for meg!

Anne
Jeg brukte sommernype av villrose denne gangen - de er litt mer ujevne i fargen, men vi skal prøve oss med litt vill vinternype den er mye saftigere i kjøttet (det blir ikke store mengder med syltetøy, for det ER arbeidsamt med rensing)

Kari K:
Vi skjærer av stilk og tupp, tar en skarp kniv og deler nypa, deretter tar vi ei lita teskje og skraper ut stein og rusket(lus), deretter skyller jeg de, skallet beholder jeg på. Som de sier over her er dette litt av en jobb, Da jeg rensa noen få bær tok jeg på engangshansker - jeg synes det hjalp mot stikkingen på fingrene, min mann synes jeg er litt for sart som ikke tåler å kjenne på frøa/lusa ;)

Kari K. sa...

Tusen takk. Lusa går greit. Største problemet er at jeg ikke orket å stå i køa da tålmodigheten ble delt ut. Men jeg øver.

AnitaH2 sa...

Åhhh, nå datt jeg 40 år tilbake, og fikk ferskt finbrød med nykokt nypesyltetøy på. TYNT strøket på, ellers ble det for sterkt for en sart femåring. Tror jammen Bestemor spanderte meierismør også.Takk for "tidsreisen"!

Tone R B sa...

Jeg prøvde oppskrifta di i dag- med villnyper, det bugner av dem i parken rett ved der vi bor! Det ble kjeeempegodt, og det ble vaffel med lunkent syltetøy på sengekanten. LItt av en rense-jobb ja, vi brukte 2 1/2 time på ca 850 gram urensede nyper, jeg og kjæresten min! Og så hadde vi i litt vaniljepulver (ikke vaniljesukker, men innholdet fra vaniljestang- i tørket form;-)). Funket topp sammen! Takk for fin oppskrift og god høst!!

Tone

Unknown sa...

Oi! Dette så spennende ut! *smil* Takk for koselig kommentar inne hos meg! *smil igjen*

Anonym sa...

Det syltetøyet så skikkelig godt ut! Har lurt veldig på dette med bruk av nyper, og jeg har overhodet ikke peiling på dette. Er det sånn at man kan bruke hvilken type nyper som helst fra vanlige hageroser?