lørdag 24. september 2011

Mer om Aroniabær

I dag laga jeg syltetøy med Aroniabær jeg brukte:
2 kg frosne aroniabær
1 kg rensa pærer
0,5 l vann
2 dl søt cognac (Metaxa)
2 pressa sitroner
0,5 kg honning m spansk kjørvel
0,5 kg sukker
1 pk. syltepulver
-----
Rens pærene og ha de oppi bærene som har fått et oppkok i vann og cognac (jeg koker cognacen ja ☺ for det er meningen at folk kan kjøre bil etter at de har spist syltetøy hos meg ;). La dette koke i ca 20 min. og så tar jeg fram stavmixern og rører alt lett sammen. Tilsett sitronsaft honning og til slutt rører jeg inn sukker som er blandet med syltepulver.
Så har jeg syltetøyet på rene varme glass.



Honningen:
Jeg har hatt spanske kjørvelfrø liggende i honning, det var en rest jeg hadde fra fjoråret, heg har brukt honningen til å søte teen min, men kom på at dette kanskje var godt sammen med syltetøyet. Og det var godt ♥


Bildet av flue tok jeg idag - da jeg var en liten tur i hagen

1 kommentar:

Unknown sa...

Så spennende det har jeg ikke hørt om før ,fint fluebilde også.
Ha en flott lørdagskveld , Marit.