onsdag 29. juli 2009

Olsok

Jeg har kjøpt meg ei bok om vær og værmerker og der står det at:
Nå kommer Jernnettene, husker min far snaka om det og var bekymret for avlingene sine,
  • Den førte natta er etter olsok altså i natt etter den 29.
  • den andre er er etter Larsok (10. august)
  • den tredje er etter barsok (24 august)
  • og den fjerde er etter den 29. aug.
Og jeg husker ikke helt hva han sa om det var den tredje eller den fjerde som var den hardeste (kaldeste)


Og været idag forteller hvordan været blir fram til vinternettene (14. okt.)

Fullmåne idag betyr en meget streng vinter.

Og til gladnyheten (iallefall her i Trøndelag) Om solen skinner så lenge at en vinner å sale en hest, vil det bli et godt år.

1 kommentar:

Berit sa...

Trøstefulle værmerker!
Ikke har jeg hest, men det var da faktisk brukbart med sol på formiddagen ei stund. Før det begynte å pøsregne så bringebæra mi er våt og uplukkelig i dag også. Vi har feira olsok med kryddersild og kålstuing, ikke helt tradisjonelt, men godt!