søndag 4. oktober 2009

Eplekake

Min lettvinte eplekake
-----
4 egg
3,5 dl sukker
150 g smelta smør
3 dl hv.mel
2 (strøkne)ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
3-4 epler rens og skåret i smale båter
strø 4-5 ss sukker støes på toppen
+ litt kanel
Rør egg og sukker hvitt. Ha i det smelta og litt avkjølte smøret, tilslutt rører du inn mel, vaniljesukker og bakepulver. Bruk en 26 cm rundform.Tøm røra i formen og putt ned de rensa og smalt skjærte eplebåtene, stø over sukker og kanel. Ovnstemp. 175°C. i ca. 45-55 min. Stekes på nederste rille. Denne oppskrifta bruker jeg også til sjokoladekake eller rabarbrakake ;D

6 kommentarer:

GundaM sa...

Hei Assa, lenge siden sist nå;) og jaggu meg fikk jeg lyst på lettvint eplekake nå ja !!

Ha ei fin ny uke som kommer, måtte været holde seg som nå !

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Eplekake? Ja takk det har jeg lyst på nå...Ønske deg en fin kveld.
Klem fra Hanna

Bestemor Drillo sa...

Jeg kommer sporenstreks på kaffe:)

Linnemi sa...

Å, eplekake er nyyyydelig. Jo flere epler stappet i, jo bedre. :-)

Mottamo sa...

Hei koselig å få deg som følger.Ser at vi har felles interesser så det skal bli artig.Angående eplekake så har jeg en mor på snart 80 år som forskyner hele familien med det.Nå ligger det 16stk. i fryseren hennes.Fikk alikevel eplekakelyst når jeg så din. Ha det godt.

Bestemor Drillo sa...

Tusen takk for koselig kommentar!

Ha en fin torsdag ;) Klem!