søndag 7. juni 2009

Damen i ballkjole

Idag har jeg kost meg i hagen
og da så jeg mannen med det store hjerte?

Løytenantens hjerte ;oD

Og da kom jeg på denne damen.

Før i tiden sa vi at vi snudde hjertet på hodet,
vrengte kjolen ned, da så vi tydelig at
damen i ballkjole danset.


Til slutt ble kjolen revet av,
da ble det nesten som engelskmennene
kaller henne "damen i badet"
eller hva er innerts i hjertet til løytenanten?

En forklaring/historie jeg fant på nettet er:
De gammeldagse piker får hjertebank når de så løytenanter i flotte uniformer, og blomstens hjerteform fikk fantasien i sving.
Og de fant ut hva som gjemte seg i hjertet til den flotte løytenanten. De takk de to rosa kronbladene fra hverandre og de fikk se piken i hans hjerte, og tar de vekk de indre kronblader fra hverandre, ser man en champagneflaske. Altså i en løytenants hjerte er det først en pike og deretter er det en champagneflaske.

Morsomt med denne Dicentra spectabilis, den har mange flotte navn:
I England har den faktisk flere navn:
Bleeding hearts,
Dutchman`s trousers eller Lady in the bath Venus`s car og Lyre flower.
Tyskland: Fliegends Herz
,Tränendes Herz eller Flammendes Herz.
Nederland:
Gebroken hartje.
Danmark: Hjerteblomst.

Kjært barn har mange navn




5 kommentarer:

hajal. sa...

Artig historie, Assa, denne må eg prøve å hugse!

Mokki sa...

Kule bilder og en morsomm historie :)

Ellen Walnum sa...

Jeg husker at vi også snudde dem for å se damen i ballkjolen da jeg var barn:-)

Ingrid E 's hage 630 moh sa...

Festlig historie og en flott plante!

GundaM sa...

En lærerik historie det der, skal prøeve å huske den. Må vel ut og prøve vrenge tvert skal jeg det;)

Håper det blir flott vær snart så en kan sitte ute og nyyyte;)